معتاد شدن به قهوه و عوارض جانبی آن

همه تاثیرات منفی قهوه بر سلامت

در مورد مصرف قهوه و استفاده از آن یک سری نکات مهم و قابل توجه هست که کمتر کسی ممکن است از آن اطلاع داشته باشند. با ما همراه باشید ...
معتاد شدن به قهوه و عوارض جانبی آن

همه تاثیرات منفی قهوه بر سلامت

در مورد مصرف قهوه و استفاده از آن یک سری نکات مهم و قابل توجه هست که کمتر کسی ممکن است از آن اطلاع داشته باشند.

کارشناسان اعلام کرده اند با وجود مفید بودن قهوه و بویژه کافئین موجود در آن برای مغز و غلبه بر برخی بیماری ها، مصرف قهوه می تواند اثر مخربی بر سلامت قلب و استخوان ها و کلیه داشته باشد. گفتنی است، بر اساس پژوهش ها مصرف تنها یک فنجان قهوه می تواند ضربان قلب را تا ۱۰۰ ضربان در هر دقیقه افزایش دهد.

بررسی ها نشان می دهند، مصرف بیش از حد قهوه می تواند منجر به پوکی استخوان در افراد شود. با وجود مفید بودن قهوه مشکل مصرف قهوه برای ایجاد اضطراب، سوزش سردل و گر گرفتگی باقی است مصرف بیش از حد قهوه باعث تحریک معده و ایجاد مشکلات گوارشی شود. قهوه به دلیل داشتن کافئین بالا ممکن است در برخی افراد باعث حساسیت شود. در نتیجه بعد از نوشیدن این گونه افراد دچار تپش قلب و هیجان زدگی می شوند.

قهوه موجب افزایش فشار خون هم می شود. البته در تحقیقات انجام شده این افزایش فشار خون چندان چشمگیر نبوده است اما در هر صورت افراد مبتلا به فشار خون باید در استفاده از آن با احتیاط رفتار کنند. قهوه باعث می شود که کلسیم بیشتری از راه ادارار دفع شود و همین امر برای افرادی که دچار پوکی استخوان هستند را بر آن می دارد تا کمتر از قهوه استفاده کنند.

قهوه موجب افزایش ادرار هم می شود بنابراین افراد دچار ناراحتی های کلیوی هم باید به آن توجه کافی داشته باشند.

معتاد شدن به قهوه

معتاد شدن به قهوه و عوارض جانبی آن

کافئین موجود در قهوه موجب می شود فرد دوازده تا شانزده ساعت پس از نوشیدن آخرین فنجان، احساس بی قراری و عصبانیت کند و خواب خوبی نداشته باشد. قهوه همچنین با افزایش میزان قند خون، موجب بروز دیابت می شود.

پس از نوشیدن یک فنجان قهوه، سلول ها و عروق خونی تنگ می شوند، تولید آدرنالین می کنند و دوپامین تحریک می شود و باعث واکنش های فیزیولوژیکی مانند انبساط برونش ها، افزایش ضربان قلب، سرعت انقباض قلب، افزایش فشار خون و عضله سازی می شود.

اگر اعتیاد به قهوه پیدا کنید چه می شود؟

در صورتی که شما به قهوه اعتیاد پیدا کنید احساس خستگی می کنید و روحیه تان تضعیف می شود؛ موقع خواب اثرات کافئین را بیشتر حس می کنید اما نه به شیوه ای لذت بخش پس از ۶ ساعت نیمی از اثر کافئین از بین می رود.

اگر قهوه را با معده خالی بنوشیم چه اتفاقی رخ می دهد؟

نوشیدن یک فنجان قهوه سیاه در زمان هایی که معده خالی است، ترشح اسید معده را افزایش می دهد. افرادی که دچار زخم معده و التهاب معده هستند، بیش از سایر افراد متوجه این خاصیت قهوه می شوند. حتی اگر معده شما سالم است، باز هم باید مراقب باشید.

بهتر است که قهوه را یک ساعت بعد از بیدار شدن و بعد از خوردن صبحانه یا خوردن حداقل یک تکه نان، بنوشیم.

مضرات قهوه از دیدگاه طب سنتی

درباره مزاج قهوه کمی اختلاف وجود دارد ولی این را باید دانست که هر چه قدر قهوه کهنه تر باشد سرد و خشک تر می شود. قهوه خشک کننده رطوبت های بدن است.

اعتیاد به قهوه

قهوه ملین طبع، ادرارآور، مسکن و باز کننده انسدادهاست. قهوه مانع سوختن خون می شود، همچنین رقیق کننده خون است. مصرف آن در گرم مزاجان رفع کننده دردهای ناشی از غلبه گرمی در بدن است.

مصرف زیاد قهوه موجب لاغری بدن زردی رنگ چهره و بواسیر خواهد شد.
مصرف زیاد قهوه موجب بی خوابی، کاهش دهنده میل جنسی، موجب خشکی پوست صورت می شود.
بهترین مصلح قهوه که طعم و رایحه آن را بسیار عالی می کند زعفران است.
مصرف بیش از حد قهوه باعث افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی خواهد شد.

عوارض خطرناک زیاد خوردن قهوه

اگر عادت به مصرف بالای قهوه دارید و در طول روز زیاد از آن میل می کنید بهتر است منتظر عواقب خطرناک این کارتان باشید.

کافئین باعث بیخوابی و کاهش اشتها می شود و اثر دیورتیک دارد مصرف روزانه بیش از حد کافئین با مصرف دارو یا مصرف قهوه می تواند باعث بروز علایم مسمومیت (کافئینیسم) بشود. بیقراری، تحریک پذیری، اضطراب، ترمور، اسپاسم، کرامپ های عضلانی، افزایش ریفلاکس های وتری، بیخوابی، تپش قلب و بی اشتهایی شایعترین علایم مسمومیت مزمن کافئینیسم هستند.

عوارض قهوه

بعد از فست فود قهوه ننوشید!

هر کسی ممکن است هر چند وقت یک بار هوس خوردن غذاهای آماده به سرش بزند اما اگر شما هم تصمیم گرفتید برای رفع گرسنگی فست فود سفارش بدهید، از خوردن قهوه بعد از آن اجتناب کنید. هم چربی و هم کافئین در ارتباط بین معده و لوزالمعده اختلال ایجاد می کند و به این ترتیب بدن شما سخت تر می تواند قند اضافی موجود در رگ های خونی را حذف کند.

قهوه بارداری و جنین

خانم های باردار مراقب باشند در نوشیدن قهوه و مواد کافئین دار زیاده روی نکنند چون با این کار از وزن جنین شان می کاهند.

همچنین عنوان شده است مرده زایی در میان زنان بارداری که زیاد قهوه می نوشند نسبت به زنان بارداری که عادت به نوشیدن قهوه ندارند به مراتب بیشتر است. بررسی ها حاکی از آن است که کافئین موجود در قهوه با ایجاد تغییراتی در جنین و زنان باردار شانس ایجاد تغییرات خطرناک را افزایش می دهد دانشمندان با انجام آزمایشات و مطالعاتی بر روی زنان باردار دریافتند نوشیدن چای و قهوه موجب بیخوابی جنین می شود از این رو مادران باید مصرف این دو نوشیدنی را به حداقل برسانند.

بررسی ها نشان می دهند نوشیدنی های کافئین دار موجب بروز فقر آهن می شود و همچنین خطر بروز زایمان زودرس را در صورتی که جنین به اندازه کافی رشد نکرده است افزایش می دهد.

قهوه و نسکافه در دوران شیردهی ممنوع

قهوه، نوشابه، چای و نسکافه به دلیل آنکه مواد محرک دارند می توانند باعث بد اخلاقی و بی قراری بچه ها شوند. در ضمن این مواد به خاطر وجود کافئین موجب کشیده شدن آب از بدن شما و دفع بیشتر آب می شوند که برای شیرسازی خوب نیست.

قهوه برای زنان

مصرف قهوه به این افراد توصیه نمی شود

با وجود تحقیق جدیدی که نشان می دهد نوشیدن قهوه می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مثل حملات قلبی را در بین جوانان مبتلا به فشار خون خفیف افزایش دهد، این گروه شاید بخواهند دور قهوه را خط بکشند. جهت حفظ سلامتی همواره تعادل در مصرف انواع مواد غذایی توصیه می شود. بنابراین به تمامی افراد خصوصا افراد جوان توصیه می شود که از مصرف بیش از ۲۸ فنجان قهوه در هفته یا ۴ فنجان قهوه در روز خودداری نمایند.

قهوه و تغییر در میل جنسی

کسانی که صبح ها قهوه می نوشند باید بدانند که این کار می تواند قند خونشان را تا پایان روز دچار اختلال کند و این فعالیت غیر عادی میل جنسی را شدیدا کم می کند.

قهوه و تاثیرات منفی آن بر باروری

بهتر است با دیدن مشکلات ناباروری در خود و همسرتان از خوردن قهوه پرهیز کنید و آن را از لیست نوشیدنی هایتان حذف کنید چون کافئین موجود در آن می تواند برای باروری تان بسیار مضر باشد و در روند لقاح و تخمک گذاری تان اثر منفی بگذارد.

محققان هشدار دادند مصرف قهوه در مردان می تواند شانس موفقیت آمیز بودن درمان ناباروری در زوج ها را از بین ببرد.

بازخوردها
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.