معرفی و آموزش کار با دستگاه سایفون

سایفون Syphon این دستگاه یکی دیگر از ابزارهای دم آوری قهوه تخصصی می‌باشد که با استفاده از فشار بخار آب و خلاء درون مخزن‌ها، قهوه را به شیوه غوطه وری آماده می‌کند نام دیگر این وسیله vacuum Pot می باشد.
معرفی و آموزش کار با دستگاه سایفون

سایفون Syphon

امروز با معرفی و آموزش کار با دستگاه سایفون در خدمتتون هستیم.

این دستگاه یکی دیگر از ابزارهای دم آوری قهوه تخصصی می‌باشد که با استفاده از فشار بخار آب و خلاء درون مخزن‌ها، قهوه را به شیوه غوطه وری آماده می‌کند نام دیگر این وسیله vacuum Pot می باشد.

اجزای یک سایفون عبارت است از دو مخزن شیشه‌ای در بالا و پایین که قسمت بالا مخصوص دماوری قهوه بوده و قسمت پایین در ابتدای عملیات دم آوری مخزن آب و در نهایت محل قرارگیری قهوه عصاره‌گیری شده بعد از رد شدن از فیلتر می‌باشد. سایفون نیز، در اشکالی مشابه در انجام عملیات دم آوری و صرفاً تغییراتی در ظاهر تولید شده است.

واشر موجود در مخزن پایین وظیفه ایجاد خلاء در زمان دم آوری را دارد.

نحوه کلی دم آوری شرح ذیل می‌باشد:

فیلتر را جهت جلوگیری از ورود تفاله قهوه به مخزن پایین در مکان تعبیه شده قرار دهید.

مخزن شیشه‌ای پایین را با آب سرد پر نمایید.

سایفون را بر روی منبع گرمایشی که معمولاً توسط نفت تغذیه می‌شود قرار دهید.

در انتظار به جوش آمدن آب سرد داخل مخزن پایین بمانید.

بخار ایجاد شده با فشار منجر به بالا رفتن آب جوش از لوله شیشه‌ای به مخزن بالا می‌گردد. بر اساس دستورالعمل مقدار قهوه مورد نیاز را، داخل آب جوش در مخزن بالا بریزید( در زمان ریخته شدن قهوه به داخل مخزن بالای سایفون، دمای آب در حدود ۸۵ تا ۹۰ درجه می‌باشد ).

در مخزن بالا آب و قهوه با هم غوطه ور می‌شوند و با یک جسم خارجی قهوه و آب را هم بزنید.

حفظ دما در مخزن بالا منجر به یکنواختی در دم آوری قهوه می‌گردد. در زمان غوطه وری آب و قهوه، مقداری آب داخل مخزن پایین باقی می‌ماند و این امر مانع آسیب به مخزن شیشه پایین در اثر شدت گرما می‌شود. بر اساس دستورالعمل، آب و قهوه مورد استفاده در حدود حداقل یک دقیقه، در حالت غوطه ور قرار می‌گیرند.

با جداسازی منبع گرمایشی از دستگاه سایفون با ایجاد انقباض در مخزن پایین خلاء ایجاد شده و در نهایت قهوه عصاره گیری شده پس از گذر از فیلتر، وارد مخزن پایین می‌گردد.

در نهایت بعد از عصاره گیری، شکل تپه مانند ایجاد شده از تفاله قهوه در مخزن بالای سایفون، می‌تواند نشانه خوبی جهت موفقیت آمیز بودن نحوه عصاره‌گیری تلقی گردد.

دستورالعمل‌های مورد استفاده جهت سایفون معمولاً شبیه به هم می‌باشد و امکان مانور در ایجاد تنوع در دم آوری با این وسیله بسیار کم است. به طور مثال دستورالعمل دم آوری توسط برشته کاری المنتال کافی(شرکت رستری در ایالات متحده )، دقیقاً مشابه با دستورالعمل اوتن کافی اندونزی است که جزئیات آن را مشاهده خواهیم کرد.

 دستورالعمل ( اوتن کافی اندونزی )

 در این دستورالعمل نسبت مورد استفاده یک گرم قهوه در ازای تقریباً ۱۳.۵ میلی‌گرم آب می باشد. قهوه به میزان ۳۰ گرم با آسیاب ریز به متوسط و آب مورد نظر جهت دماوری ۴۰۰ میلی‌گرم می‌باشد. پس از ریختن تمام آب مورد نیاز در داخل مخزن پایین سایفون و قرار دادن فیلتر در مخزن بالا، منبع حرارتی را روشن نمایید و همانطور که گفته شد بخار ایجاد شده با فشار منجر به بالا رفتن آب جوش از لوله شیشه‌ای به مخزن بالا می‌گردد. با ورود تمام آب به مخزن بالا،  قهوه‌های آسیاب شده را داخل آن ریخته و با یک جسم خارجی هم چون قاشق پلاستیکی ۱۰ بار آب و قهوه را هم زنید. پس از یک دقیقه انتظار جهت غوطه‌وری بیشتر، منبع حرارتی را خاموش نمایید تا شاهد عصاره‌گیری قهوه به آرامی و با عبور از فیلتر و در نهایت ورود تمام آن به داخل مخزن پایین باشید.

به فروشگاه تجهیزات هل کافی سر بزنید و از متنوع ترین تجهیزات با قیمت مناسب دیدن فرمائید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.