کوبیدن یا فشرده سازی (tamping)

وظیفه اصلی عملیات فشرده سازی، حذف فضای اضافی و سفت تر کردن پودر قهوه در پرتافیلتر است که باعث ایجاد مقاومت یکنواخت در سطح قهوه تحت فشار می شود.
کوبیدن یا فشرده سازی (tamping)

هدف از تمپ کردن

وظیفه اصلی عملیات فشرده سازی، حذف فضای اضافی و سفت تر کردن پودر قهوه در پرتافیلتر است که باعث ایجاد مقاومت یکنواخت در سطح قهوه تحت فشار می شود.

هنگام دم کردن اسپرسو، استخراج یکنواخت تر می شود و شرایط کانالینگ را محدود می کند ( پدیده خزنده شدن آب گرم از طریق شکاف ها یا مکان هایی که قهوه به طور نابرابر در دست دم آوری توزیع می شود).

تمپینگ عبارت است از فشرده کردن قهوه آسیاب شده در پرتافیلتر قبل از دم کردن برای اطمینان از عصاره گیری یکنواخت اسپرسو، زیرا آب دستگاه اسپرسو ساز فشار فوق العاده ایی دارد.

فرض کنید لایه قهوه داخل پرتافیلتر به طور ناهموار و سفت توزیع شده است. در این صورت، آب فقط از بین نواحی ظریف قهوه عبور می کند.فشار کم، مناطق خشک را پشت سر می گذارد و عصاره ناهمواری ایجاد می کند.

راهنمای گام به گام فشرده سازی

مرحله اول : قهوه را توزیع کنید

قهوه آسیاب شده را داخل پرتا فیلتر بریزید.

به احتمال زیاد قهوه ها در پرتافیلتر انباشته شده است. آنها باید به طور یکنواخت توزیع شوند تا بتوان قهوه را یکنواخت عصاره گیری کنیم. این کار را میتوان با زدن ضربه ملایم به کف دست انجام داد تا سطح بیشتری از پخش قهوه ایجاد شود.

مرحله دوم : پرتافیلتر را قرار دهید

درحالی که دسته را نگه می دارید، پرتافیلتر را روی یک سطح ثابت قرار دهید. میتوانید آن را روی یک مت تمپر(نگه دارنده تمپر و پرتافیلتر)  قرار دهید تا تکان نخورد.

مرحله سوم : Tamper را نگه دارید

تمپر را مانند دستگیره در، در دست بگیرید، انتهای تمپر را در کف دست خود قرار دهید و انگشتان خود را دور بالای پایه قرار دهید. مطمئن شوید که پایه تمپر خشک است. اگر خیس باشد، قهوه خشک به آن می چسبد و شکافی در قهوه فشرده ایجاد می کند.

مرحله چهارم : فشار دهید و بچرخانید

پایه تمپر را روی قهوه آسیاب شده قرار دهید، تمپر را در سطح لبه پرتافیلتر نگه دارید. میتوانید این را با نوک انگشتان خود احساس کنید و فشار محکمی وارد کنید( فشاری که با تمپر به قهوه وارد می کنید باید 8 کیلوگرم باشد). یک چرخش کوتاه به تمپر بدهید.

برای خرید راحت و ایمن تمپر برای دستگاه اسپرسو ساز خانگی یا نیمه صنعتی و حتی صنعتی خود به صفحه فروشگاه بروید. برای این کار روی اینجا بزنید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.