انواع شیر قهوه

کاپوچینوی امروزی به شدت با فرهنگ اسپرسو در ایتالیا گره خورده است اما کاپوچینو نوشیدنی است که ۵۰ سال است به ماشین اسپرسوها تحمیل شده است.
انواع شیر قهوه

لته

سفارش دادن لته در یک کافه ایتالیایی نتیجه ای جز آمدن یک لیوان شیر بر سر میز شما ندارد.

اصالتاً لته در ایتالیایی به معنای شیر است و باید لفظ «قهوه» را در ابتدای آن ذکر کنید به بیان ساده، لته اسپرسویی است که بالای آن شیر داغ قرار داده می شود لته برای این ساخته شده است که عطر و طعمی به کسانی ارائه دهد که طعم وحشی اسپرسو را دوست ندارند.

یک لته به طور معمول در فنجانی بزرگتر از کاپوچینو سرو می شود و فوم کمتری دارد. در بسیاری از کافه های ساده لته یک نوشیدنی بسیار پر شیر است. بیشتر کسانی که هر روزه لته می نوشند با رضایت تمام کاپوچینو می نوشند و برعکس اما به خاطر نوع ساخت کاپوچینو و لته و شباهت آن ها به یکدیگر اندکی سخت است که بتوان تفاوت بین این دو را پیدا کرد.

نکته مهم اینجاست که این قهوه (لته) از لحاظ واژه شناسی چیزی به دور از انتظار مردم است و کسانی که آن را سفارش می دهند منتظرند که با فنجانی پر قوم و نوشیدنی کم کافئین و فقط گرم مواجه شوند که بتوانند آن را به جای مزه مزه کردن سریع بنوشند تمام کسانی که لته می نوشند و تمام کسانی که طرفدار کاپوچینو هستند میزان مشخصی از شیری می خواهند که بافت مناسبی داشته باشد این میزان شیر تفاوت بین سلایق را رقم می زند.

لته آرت

لته آرت شاید در ده سال گذشته از بهترین پیشرفت های صنعت قهوه اسپشیالیتی بوده است. در ابتدا این فقط عطر و طعم قهوه نبوده است که در اسپرسو مد نظر بوده است بلکه زیبایی لذت به وجود آوردن آرت در لته نیز مهم بوده است. لته آرت چیزی مختص به خود لته نیست. تکنیک های مورد استفاده میتواند در هر نوشیدنی اسپرسودار که در آن شیر بخار داده شده وجود دارد استفاده بشود.

یادگیری لته آرت مانند یادگیری ورزش پرش با نیزه است - چون تا زمانی که برای اولین بار آن را انجام نداده باشید فوق العاده دشوار به نظر خواهد آمد. شیر بخار داده شده تازه باید ترکیبی همگن و یکدست از هوا و شیر باشد و رنگی سفید و براق و بدون هرگونه حباب قابل مشاهده در سطح خود باشد. تمایل مواد سبک تر در شیر بخار داده شده حرکت به سمت بالای پیچر و شیر سنگین تر به پایین پیچر است. بسیار مهم است که در هنگام ریختن و عملیات فوم گیری طوری ثبات داشته باشید که شیر خامه ای باشد.

کاپوچینو

کاپوچینوی امروزی به شدت با فرهنگ اسپرسو در ایتالیا گره خورده است، اما کاپوچینو نوشیدنی است که ۵۰ سال است به ماشین اسپرسوها تحمیل شده است. ریشه کاپوچینو به «کاپوزینر» در قرن نوزدهم میلادی و در وین بر میگردد، که با اضافه کردن میزانی خامه هم زده شده به قهوه ساخته می شده است. این باور به صورت عامیانه وجود دارد که «کاپوزینر» اسمش از جلیقه های قهوه ای رنگی آمده است که توسط کشیش های کلیسای کاپوزینر در شهر سالزبورگ پوشیده می شد. اولین باری که کاپوچینوی امروزی به عنوان یک نوشیدنی بر پایه اسپرسو و به همراه فوم شیر به وجود آمد به دهه ۱۹۵۰ میلادی بر می گردد که اندکی پس از اختراع اسپرسو واقعی (به شکل امروزی) بود.

دستور العمل های جدید کاپوچینو را بدین سان توصیف می کنند که یک نوشیدنی است که به میزان یکسان شیر و فوم شیر دارد. این توصیفی دو پهلو و ایهام دار است، اما آیا صحیح است؟ بسیاری از باریستاها برای سرو کاپوچینو از قانون تساوی میزان هر کدام از مواد سازنده (اسپرسو، شیر و فوم) بهره می برند، همچنین در بسیاری از تابلوهای معرفی کننده کاپوچینو از سه قسمت برابر تشکیل شده است.

این نکته که کاپوچینو از مقادیر مساوی اسپرسو، شیر داغ و فوم ابر مانند درست شده است کاملاً اشتباه است، هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ بافت، اگر نوشیدنی مورد نظر این گونه باشد، قطعاً حجم کمتر و کافئین بیشتری نسبت به کافئین امروزی خواهد داشت حتی اگر تمام کاپوچینو با دبل اسپرسو درست شوند، ما نهایتاً می توانیم ۶۰ تا ۸۰ گرم شیر و فوم به آن اضافه کنیم، که ریشیو (نسبت) نزدیک تری به ماکیاتو دارد.

اگر چنین قانونی در مورد کاپوچینو کلاسیک وجود داشته باشد ریشیو (نسبت) آن باید از یک شات سینگل (۲۲-۱۸ گرم) و شیری که به طور ملایم بخار داده شده است به اندازه ۱۰۰-۱۲۰ گرم استفاده کرد.

فلت وایت

فلت وایت در سال های اخیر به بهترین نوشیدنی های قهوه دار تبدیل شده است و به جایی رسیده که است که انتخابی مطمئن و رایج در بهترین کافه های جهان شده است. تاریخچه فلت وایت به اوکلند (پر جمعیت ترین شهر در نیوزلند) در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی برمی گردد، به کافه ای که اصالت نیوزلندی دارد، به نام DKD. یکی از پاتوق های کوچک که برای بوهمین ها بود و در پشت تئاتر سیویک واقع بود.

این کافه به خاطر هات چاکلت های مخصوص خود شهرت پیدا کرده بود، اما همچنین فلت وایت نیز سرو می کرد - قهوه ای به همراه شیر. فلت وایت در ابتدای رونمایی خود در استرالیا مقداری بیشتری شیر از دستورالعمل اصلی و نحوه سرو در کافه های امروزی داشت، و این اتفاق بسیار نزدیک به نحوه درست کردن لته است. تقریباً میتوان با اطمینان گفت که اسم این نوشیدنی از فرهنگ آنتپودین (استرالیا و نیوزیلند) به دنیا آمده است، جایی که به اسپرسو «شورت بلک» و به آمریکانو «لانگ بلک» می گویند، انتخاب اسم فلت وایت برای قهوه ای که رویه سفید رنگ دارد کاملاً منطقی است.

چیزی که تقریباً تمام افراد به صورت یکپارچه بر روی آن اتفاق نظر دارد این است که قسمت شیری فلت وایت، بافت بسیار خوبی دارد و صرفا فوم نیست - و یکی از تفاوت های اصلی کاپوچینو و فلت وایت در همین است. همینطور که به شهرت جهانی فلت وایت افزوده می شود، سهم بزرگی از این ارزش را باید مدیون کافه فلت وایت در خیابان برویک در محله سوهو لندن باشد. در سال ۲۰۱۰ میلادی، مجموعه کافه های زنجیره ای کاستا کافی در انگلستان، که چیزی حدود هزار شعبه در آن زمان داشت، اعلام کرد که فلت وایت را به منو خود اضافه خواهد کرد و آنرا «غنی تر از لته و خامه ای تر از کاپوچینو» توصیف کرد.

احتمالاً بهترین حالت ممکن برای توصیف فلت وایت امروزی «لته های کوچک با میزان شیر جایگزین شده با یک شات اسپرسو» است. این توصیف از لحاظ عملی، به نوشیدنی اشاره دارد که متشکل از یک شات اسپرسو دبل باشد و حدود ۱۲۰ گرم شیر با فوم سبک که در بالای آن قرار داشته باشد.

ماکیاتو

ماکیاتو نوشیدنی فوق العاده ای برای کسانی که به یک شات اسپرسو قوی نیاز دارد مناسب است، با این تفاوت که می تواند از میزان زننده بودن یک شات اسپرسو بکاهد. میزان اندکی شیر که به اسپرسو اضافه می شود دما را ثابت نگه می دارد و اضافه کردن اندکی شکر و خامه پرچرب می تواند طعم هایی مانند کارامل، شکلات، وانیل و خشکبار را از قهوه به ارمغان آورد.

ماکیاتو نوشیدنی دیگری از دسته نوشیدنی های شیردار بر پایه اسپرسو است که ماهیت دقیق آن همیشه سوژه مناسبی برای بحث و گفتگو بوده است. یکی از نتایج این بحث را می توان در این قضیه یافت که ماکیاتو با لکه ای از شیر در اکثر مواقع سرو می شود اما در واقع باید میزان بیشتری شیر در روی اسپرسو قرار بگیرد. دلیل عدم ثبات در تعریف ماکیاتو، انحرافی است که معنی واژه ماکیاتو که در ایتالیایی به «نشانه/ لکه» معنی می شود، به وجود آورده است.

اگر از لحاظ ادبی بخواهیم به واژه نگاه کنیم، لکه ای بر روی اسپرسو باید برای تعریف ماکیاتو کافی باشد، اما به هنگام چشیدن آن نمی توان تمایزی بین آن ماکیاتو و اسپرسو پیدا کرد. یک ماکیاتوی واقعی میزانی از شیر بخار داده شده همراه با خود دارد، که تقریباً نیمی از آن اسپرسو و نیم دیگر شیر است، اما زیبایی ظاهری آن بسته به سلیقه شخصی باریستاست.

برای درست کردن ماکیاتو، بر روی یک شات دبل چیزی حدود ۴۵ گرم شیر بخار داده شده استفاده کنید. همچنین بر روی ماکیاتو، می توان لته آرت زد، اما به خاطر کوچکی ظرف چالش بسیار سختی است.

بازخوردها
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.