معرفی و آموزش دستگاه وی 60 ( V60 )

هاریو وی ۶۰ (( Hario V60 )) یکی از ابزارهای حرفه‌ای دم آوری قهوه‌های تخصصی، V60 ساخته شده توسط شرکت هاریو ژاپن می‌باشد دلیل نامگذاری این وسیله به V60 تشابه ظاهری آن با حرف V انگلیسی با شیب ۶۰ درجه می‌باشد.
معرفی و آموزش دستگاه وی 60  ( V60 )

هاریو وی ۶۰ (( Hario V60 ))

 

یکی از ابزارهای حرفه‌ای دم آوری قهوه‌های تخصصی، V60 ساخته شده توسط شرکت هاریو ژاپن می‌باشد دلیل نامگذاری این وسیله به V60 تشابه ظاهری آن با حرف V انگلیسی با شیب ۶۰ درجه می‌باشد. این وسیله دم آوری مخروطی شکل با جنس بدنه سرامیکی، پلاستیکی، استیل و شیشه‌ای در سایزهای مختلف تولید و مورد استفاده قرار گرفته است در واقع شما با یک وسیله ساده و در عین حال بسیار پیچیده روبرو هستید همچنین با توجه به قرار گرفتن دستگیره بر روی آن حمل و شستشوی آسانی خواهد داشت.

نحوه دم آوری v60

 

شیوه کلی دم‌آوری توسط این وسیله جذاب بدین صورت می‌باشد که ابتدا فیلتر کاغذی را در داخل V60 قرار می‌دهید و با آب داغ شستشو دهید.

مقدار قهوه توصیه شده توسط دستورالعمل مورد نظر را داخل آن بریزید V60 را تکان داده تا قهوه‌های آسیاب شده به صورت یکنواخت در کنار هم قرار گیرند و ( Channeling )در زمان عصاره گیری مشاهده نگردد بدین واسطه در نهایت عصاره‌گیری یکنواختی خواهید داشت.

بر اساس دستورالعمل جهت انجام عمل شکفتن به عنوان اولین آبگیری به میزان دو یا سه برابر قهوه آب روی آن بریزید و ۳۰ ثانیه صبر نمایید. در این مدت حباب‌هایی ناشی از تازه برشت بودن و خروج گاز دی اکسید کربن بر سطح قهوه مشاهده می گردد.

بر اساس دستورالعمل انتخابی قهوه داخل وی ۶۰ را چند بار آبگیری نمایید. آبگیری کردن منجر به ایجاد تلاطم بین قهوه و آب می‌گردد.

فاصله دست در زمان آبگیری بستگی به دستورالعمل انتخابی دارد ه قابل ملاحظه در روش‌های قطره‌ای که ابزارهای V60، کمکس، کالیتا، و چند وسیله دیگر از این طیف دم آوری محسوب می‌شوند این است که در زمان شکفتن قهوه همانطور که قبلاً گفته شد می‌توان قهوه را با یک جسم خارجی تحریک کرد تا به خوبی تمامی قهوه‌ها خیسانده شود.

همچنین عمل Rao Spin یا تکان دادن V60 که معمولاً در ثانیه‌های پایانی عصاره‌گیری بعد از آبگیری نهایی انجام می‌شود منجر به عدم باقی ماندن ذرات آسیاب قهوه بر دیواره V60 و در نهایت سبب عصاره‌گیری کامل‌تر قهوه می‌گردد.

زمان اتمام دم آوری با توجه به درجه آسیاب و میزان سرعت آبگیری متغیر می‌باشد دماوری توسط این وسیله دارای دستورالعمل‌های متنوعی است به بررسی و شرح تعدادی از آنها می پردازیم.

دستور العمل آقای ((تتسو کازویا )) قهرمان دم آوری سال ۲۰۱۶ با عنوان ۴:۶

نسبت مورد استفاده در این دستورالعمل یک گرم قهوه در ازای ۱۵ میلی‌گرم آب می‌باشد قهوه به میزان ۲۰ گرم با آسیاب درشت و آب مورد نظر جهت دم آوری  ۳۰۰ میلی‌گرم می‌باشد

پس از قرار دادن و شستشوی فیلتر در داخل V60، میزان سه برابر قهوه یعنی ۶۰ میلی‌گرم آب ۹۲ درجه را بر روی سطح قهوه به صورت دایره‌ای شکل بریزید و پس از ۳۰ ثانیه استراحت جهت خروج گاز دی اکسید کربن و در واقع عملیات شکفتن، هر ۲۰ ثانیه به میزان ۴ آبگیری دیگر ،هر بار ۶۰ میلی‌گرم آب با رعایت دما بر روی قهوه بریزید .قهوه‌ای بسیار شیرین را تجربه خواهید کرد.

دستورالعمل برشته کاری (( بلوباتل آمریکا ))

 

نسبت مورد استفاده در این دستورالعمل یک گرم قهوه در ازای ۱۵.۵ میلی‌گرم آب می‌باشد. قهوه به میزان ۲۳ گرم با آسیاب متوسط و آب مورد نظر جهت دم آوری ۳۵۰ میلی‌گرم می‌باشد.

پس از قرار دادن و شستشوی فیلتر در داخل V60، میزان سه برابر قهوه یعنی ۶۰ میلی‌گرم آب ۹۲ درجه را بر روی سطح قهوه به صورت دایره‌ای شکل بریزید، پس از ۳۰ ثانیه استراحت جهت خروج گاز دی اکسید کربن در واقع عملیات شکفتن، آبگیری دوم را با ۹۰ میلی‌گرم آب انجام دهید.

در بین هر آبگیری ۲۰ ثانیه استراحت یا اصطلاحا stop دهید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.