قهوه سرد (Cold Brew)

در این مقاله شما با اصطلاح قهوه سرد و روش های دم آوری آن آشنا می شوید. با هُل کافی همراه باشید...
قهوه سرد (Cold Brew)

دم آوری قهوه به شیوه سرد

قهوه سرد دم و قهوه هلندی دو روش کاملا متفاوت در دم آوری قهوه به شیوه سرد می باشند. باید به این نکته اشاره داشت منظور از قهوه هلندی در واقع قهوه ای است که با اسامی چکه ای سرد، چکه ای یخی، چکه ای آبی و یا چکه ای kyote در بازار موجود هستند. این ابزار توسط شرکتی در کشور هلند در حال تولید و با زیرکی خاصی این عنوان را به دلیل نوپا بودن، به نام این کشور ثبت نموده است. معمولاً اسامی روش های سرد دم و قهوه هلندی به جای یکدیگر به کار می روند، در صورتی که به لحاظ فنی اشتباه است. گرچه هر دو جزء روش های عمل آوری قهوه سرد محسوب می شوند، اما دم آوری آن ها کاملا متفاوت بوده و بنابراین طعم های كاملا متفاوتی ارائه می دهند.

دستورالعمل تهیه قهوه سرد دم (Cold Brew‏)

در روش سرد دم، غوطه وری آب و قهوه تازه برشت با درجه آسیاب درشت برای مدت زمان ۱۲ الی ۱۸ ساعت در داخل یخچال انجام می گیرد. نسبت دم آوری قهوه سرد دم بر اساس نوع و درجه برشتگی دانه های قهوه متفاوت می باشد (معمولا از نسبت یک به ده معادل یک گرم قهوه در ازای ده میلی گرم آب سرد استفاده میگردد). در بعضی موارد و بر حسب علاقه، ادویه یا برخی میوه ها نیز به آب اضافه می شود. پس از اتمام عصاره گیری، مخلوط آب و قهوه را یک یا دو بار از صافی عبور می دهند.

دستور العمل کلی نحوه تهیه قهوه سرد دم

اگر چه دستگاه های ویژه ای برای دم آوری سرد در بازار موجود و به شکل گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند، اما در واقع می توان آن را در هر محفظه ی قابل آب بندی و یا حتی دستگاه فرنچ پرس انجام داد. در برخی از ظروف موجود، یک صافی جهت سهولت عمل فیلتر قهوه پس از اتمام عصاره گیری تعبیه شده است. دم آوری سرد قهوه روشی ساده و ارزان برای تهیه ی مقادیر زیاد قهوه سرد دم می باشد و به همین دلیل اغلب شرکت ها از این روش برای تهیه قهوه های بطری شده خود استفاده می کنند.

دستور العمل تهیه قهوه هلندی

قهوه هلندی نوعی از دم آوری سرد است که در آن آب مخلوط با یخ بر روی قهوه ی تازه آسیاب شده به مدت ۳:۳۰ الی ۱۲ ساعت چکه می کند. با توجه به عدم غوطه وری قهوه در آب، تهیه ی این نوع قهوه بدون دستگاه ویژه ی آن کاری سخت است. با وجود نیاز به چنین دستگاه ویژه ای جهت تهیه قهوه هلندی، دلایل زیادی برای چشیدن و امتحان آن نسبت به قهوه سرد دم به شیوه غوطه وری، وجود دارد. مهم ترین علت برای انتخاب قهوه هلندی نسبت به قهوه سرد دم، طعم آن می باشد.

قهوه هلندی طعمی پیچیده تر همراه با تن واری (Body) کامل تری نسبت به قهوه سرد دم ارائه می کند. دلیل دوم استفاده از قهوه هلندی بازدهی آن است. قهوه سرد دم تا دو برابر قهوه هلندی نیاز به قهوه خشک دارد و با توجه به قیمت بالای قهوه های با کیفیت، این مسئله در دراز مدت کاملا قابل توجه خواهد بود. دلیل سوم در مقایسه زمان عمل آوری حجم یکسان قهوه در این دو روش است.

کوتاه ترین زمان در روش سرد دم حداقل ۱۲ ساعت می باشد، در حالی که قهوه هلندی در زمانی حدود ۳:۳۰ ساعت قابل دسترسی است. این بدان معناست که در صورت نیاز، در طول یک روز می توان آن را تا چند بار تهیه کرد. اگر بخواهیم جنبه زیبایی شناختی دو روش را در نظر بگیریم، باید صادق باشیم. دستگاه تهیه قهوه هلندی جذابیت بسیار زیادی دارد.

سایر قهوه های سرد

روش سوم برای دم آوری سرد وجود دارد که به نام قهوه ژاپنی (japanese lced coffee)معروف است. به این شکل که قهوه به صورت عادی و گرم دم آوری شده و سپس به صورت ناگهانی با ریختن روی قطعات یخ، سرد می شود. مهم ترین مشکل این روش این است که اغلب چربی های قهوه به صورت معلق و حل نشده باقی می مانند و این اجازه نگهداری قهوه برای استفاده بعدی را به شما نخواهد داد.

بازخوردها
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.