معرفی فرنچ پرس و روش دم آوری قهوه فرانسه

معرفی فرنچ پرس و روش دم آوری قهوه فرانسه فرنچ پرس که به عنوان وسیله دم آوری قهوه یا پیستون نیز شناخته می شود، دستگاه دم آوری کلاسیک و پر کاربرد است.
معرفی فرنچ پرس و روش دم آوری قهوه فرانسه

معرفی فرنچ پرس و روش دم آوری قهوه فرانسه

فرنچ پرس که به عنوان وسیله دم آوری قهوه یا پیستون نیز شناخته می شود، دستگاه دم آوری کلاسیک و پر کاربرد است.

در اصل، در این روش شما قبل از فشار دادن یک فیلتر فلزی که قسمت زیادی از پوسته و رسوبات را فشار می دهد، قهوه را درون آب غوطه ور می کنید. فیلتر مش (mesh) بسیار درشت است و این بدان معنی است که قهوه حاصل اغلب حاوی مقدار کمی رسوب است، بنابراین فنجان قهوه ای پر رنگ و پر طعم ایجاد می شود.

اگر به رسوب کم علاقه مند هستید راه حل این است که پوسته ها را از سطح قهوه درست قبل از ریختن قهوه در فنجان جدا کنید. نکته دیگری که باید از آن آگاهی داشت قهوه است که در اوایل دم آوری حل می شود، بنابراین اجازه نمی دهد آب به تمام آن وارد شود.

نگران نباشد، در وسط دم آوری آن را هم بزنید تا از این امر جلوگیری کنید. اگر چه من همیشه پوسته را جدا میکنم، اما به دلیل سادگی و سهولت در تهیه یک فنجان قهوه عالی، طرفدار پر و پا قرص فرنچ پرس هستم. نکته فراموش نشدنی: در دم آوری قبل از اضافه کردن کامل آب، فرصت گاز زدایی و بلومینگ به قهوه را بدهیم تا طعمی شفاف تر داشته باشیم.

استفاده از فرنچ پرس یکی از راه‌های فوق العاده برای دم آوری‌ قهوه است. چون نوعی بروئینگ است که در آن قهوه در آب غوطه ور می‌شود که عصاره حاصل بدنه قوی دارد و همچنین کنترل کردن فرایند دم‌آوری آسان است. نقاط ضعف فرنچ پرس واضح نبودن طعم‌ها و اسیدیته حاصل در عصاره‌هایی است که توسط فیلترهای کاغذی گرفته می‌شوند. در سال ۱۸۵۲ یک اختراع در فرانسه به عنوان (قهوه سازی که قهوه در آن غوطه ور می‌شود) توسط دو فرانسوی با نام‌های مایر و دلفورژ ثبت شد. نام این ظرف کاملاً توضیح دهنده فرایند طی شده در حین بروئینگ است یعنی غوطه ور شدن قهوه در آب. در آن زمان فرنچ پرس وسیله‌ای بود که به شخص اجازه می‌داد که قبل از آن که دانه‌های قهوه از ظرف بیرون آورده شود درون آب غوطه ور بماند و در نتیجه کنترل بهتری روی عطر و طعم‌های آزاد شده دارد. فرنچ پرس‌های اولیه راه ساده‌ای برای غوطه ور شدن عصاره و جدا کردن تفاله قهوه ارائه داد، بدون اینکه نیازی به منبع گرمایی جدا یا لوازم جانبی باشد. متاسفانه، ماشینی که در آن زمان ساخته شد پر از عیب و ایراد بود. از آنجا که تکنولوژی آن زمان به قدری پیشرفته نبود که بتواند فیلتر شبکه‌ای فرنچ پرس را به دیواره‌های ظرف بچسباند قهوه بسیار تیره می‌شد. امروزه بهترین پیستون‌های فرنچ پرس از نایلون ساخته شده‌اند، که در دهه ۱۹۸۰ میلادی معرفی شد و واشر پلاستیکی آن کاملاً در ظرف چفت می‌شود.

روش دم آوری و استفاده از فرنچ پرس

راه استفاده از فرند پرس به خرج دادن اندکی صبر و ملایمت است.
اگر در پایین ظرف شما میزانی قهوه مثل یک لایه رسوب کرده باشد، به این معناست که بروئینگ قهوه بسیار بد رخ داده است و یا اینکه دانه‌های آسیاب شده از منافذ فیلتر ظرف رد شده‌اند. تقریباً تمام گرایندر‌ها میزان کمی از قهوه شما را به همان سایز دلخواهتان آسیاب نمی‌کنند. برای این مشکل می‌توانید پس از برینگ لایه رسوب کرده قهوه را با صافی الک کنید.
البته شما می‌توانید از سرازیر شدن این لایه، با آرام فشردن فیلتر چند دقیقه قبل از سرو قهوه، جلوگیری کنید. اگر لایه رسوب کرده قهوه همچنان برایتان آزاردهنده بود، می‌توانید با رد کردن قهوه از یک فیلتر کاغذی قبل از سرو کردن آن را جدا کنید. البته قهوه شما میزانی از بادی خود را از دست می‌دهد اما نسبت عصاره‌گیری ثابت می‌ماند و عصاره حاصل تمیزتر و شفاف‌تر است.

نسبت قهوه به آب

نسبت دم کردن قهوه با فرنچ پرس یک فرمول ساده دارد. نسبت رایج 1:15 است، یعنی 15 گرم قهوه آسیاب شده به ازای هر 225 گرم آب. اما دقت داشته باشید که نسبت قهوه باید باب طبع شما باشد بنابراین با این نسبت شروع کنید و سپس با افزودن قهوه بیشتر یا کمتر در آب آن را تنظیم کنید تا زمانی که مناسب‌ترین میزان را برای کام خود پیدا کنید.

این نکات هنگام خرید یک فرنچ پرس کمکتان خواهد کرد:
۱. فرنچ پرسی بخرید که فیلتر آن با ایمنی کامل چفت شود.
۲. فیلترهای نایلونی بهتر از فیلترهای آهنی هستند.
۳. کوچک‌ترین ظرف ممکن را برای خود انتخاب کنید.
۴. پر کردن نزدیک به نیمه ظرف‌های بزرگتر همیشه مشکل ساز است چون مواد داخل آب باعث جلوگیری از نفوذ گرما به تمام نقاط آب می‌شوند.

بازخوردها
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.