آسیاب کردن قهوه چگونه است ؟ (قسمت اول)

ما در این مقاله به چگونگی آسیاب کردن و توضیحاتی در مورد آسیاب های تیغه ای و سایشی می پردازیم. با هُل کافی همراه باشید ...
آسیاب کردن قهوه چگونه است ؟ (قسمت اول)

آسیاب کردن چگونه است ؟

تیغه های تکه تکه تیز گرایندرها که اکثراً از جنس سرامیک سخت یا آهن مصنوعی هستند با سرعت ۱۲۰۰ دور بر دقیقه می چرخند و دانه های قهوه را پودر، خرد و له می کنند. گرمای ایجاد شده در طول فرایند آسیاب ممکن است به روغن استخراج شده از قهوه آسیب بزند و مولکول های شکننده آروما را قبل از تبدیل شدن به عصاره از بین ببرد.

گرایندرهای تیغه ای

این ماشین ها به جای گرایندر قهوه استفاده می شوند، اما در اصل بهتر است که به عنوان گرایندر برای درست کردن اسموتی میوه از آنها بهره گیری کرد. گرایندرهای تیغه ای شباهت بسیاری به یک بلندر ( مخلوط کن ) دارند، و مشکل آن ها این است که دانه های قهوه را در سایزهای متفاوت آسیاب می کنند و باعث می شود که عصاره گیری متفاوتی از ترشی ( اسیدیته ) و تلخی قهوه حاصل بشود.

گرایندرهای سایشی

این گرایندرها یا به شکل دو حلقه چفت شده در تعدادی تیغه زاویه دار هستند، و یا به صورت برنده هایی با اشکال مخروطی هستند که در این تیغه ها جای می گیرند. گرایندرهای سایشی قهوه را یکدست تر آسیاب می کنند، که این اتفاق خبر خوشایندی برای فرایند عصاره گیری است. گرایندرهای سایشی در مدل های الکتریکی و همچنین دستی فراهم هستند.

گرایندرهای سایشی باید قابلیت تنظیمات داشته باشند، به این دلیل که تمام خانواده های قهوه های نسل سوم یا دمی به گونه ای پدید آمده است که نیاز به یک مدت زمان بروئینگ و گرایند سایز منحصر به فرد خود دارند. یک ماشین اسپرسو نیازمند قهوه ای است که فاین آسیاب شده باشد، به این دلیل که ماشین اسپرسو نمی تواند به فشار لازم برای قهوه های آسیاب شده در پرتافیلتر برسد.

تنظیم کردن یک گرایندر فعالیتی است که سایز دقیق برای کالیبره کردن قهوه با روش بروئینگ و مدت زمان آن را مشخص می کند، که نتیجتاً به عصاره ای خوش طعم می رسد. در بیشتر گرایندرها، تیغه ساینده پایینی چسبیده به موتور است و تیغه ساینده بالایی به صورت عمود برای فاین کردن سایز آسیاب فعالیت می کند. برخی گرایندرها به صورت مرحله ای قهوه را آسیاب می کنند؛ یعنی این که تنظیمات را با توجه به میزان قهوه و به صورت گام به گام فیکس می کنند.

گرایندرهای یک سره دقت بیشتری در گرایند سایز دارند. این نوع گرایندرها با سرامیک و یا آهن ساخته شده اند. هیچ کدام از دیگری بهتر نیست و مسئله فقط نوع استفاده از آنها است.

سرامیک از لحاظ انرژی گرمایی دیرتر به گرما می رسد، و مدت زمان بیشتری نسبت به آهن می خواهد، اما با اینکه آهن سریع تر داغ می شود، سریع تر نیز حرارت را از دست خواهد داد. هم آهن و هم سرامیک هر دو در برابر کند شدگی مقاوم هستند، اما در زمان دراز این پروسه در آهن سریع تر طی می شود که باعث تغییر روند خرد کردن دانه ها می شود. تیغه مخروطی در آسیاب های سایشی با سرعت ۳۰۰ تا ۵۰۰ دور در دقیقه می چرخد، و فضای گرداب مانندی به کمک جاذبه زمین درست می کنند که باعث رفتن دانه ها به قسمت های بزرگ می شود.

چه گرایند شما بسیار فاین و چه بسیار کورس باشد سرامیک و آهن هر دو یک کار را انجام می دهند و پس از خرد کردن دانه ها آن ها را به مرحله بعدی هدایت می کند. آسیاب های سایشی تخت از دو حلقه که اندکی محدب اند تشکیل می شود، که تیغه های تیز آن ها در برابر همدیگر قرار دارند.

به هنگام چرخش تیغه آسیاب پایینی، نیروی گریز از مرکز باعث حرکت دادن دانه ها به سمت حلقه تیغه بیرونی می شود و سپس دانه ها را به فضایی پرتاب می کند که برای شرایط گرایند کردن فاین مناسب باشد. یک نکته خوب در مورد تیغه های مخروطی این است که تنظیم کردن آن ها اندکی دقت بیشتری نیاز دارد و دلیل آن این است که تیغه ها برعکس آسیاب های تخت با یکدیگر موازی نیستند.

در یک آسیاب با تیغه تخت روزنه میان دو صفحه کاملاً متناسب با تنظیمات تیغه های عمودی گرایندر یکی می شود. اگر صفحات آسیاب خود را روی ۰٫۵ میلی متر تنظیم کنید، خود به خود به اندازه ۰٫۵ میلی متر نسبت به یکدیگر فاصله می گیرند یا به یکدیگر نزدیک می شوند. در یک آسیاب سایشی با تیغه مخروطی، که زاویه بین تیغه های آن ۶۰ درجه باشد، حرکت عمودی حاصل از تنظیم کردن گرایندر بین تیغه ها فاصله کمتری را ایجاد خواهد کرد.

برای خواندن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید...

بازخوردها
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.