آسیاب کردن قهوه چگونه است ؟ (قسمت سوم)

در این مقاله که ادامه مقاله (آسیاب کردن قهوه چگونه است ؟ (قسمت دوم)) است به موضوع سایز انواع آسیاب می پردازیم. پس با هُل کافی همراه باشید ...
آسیاب کردن قهوه چگونه است ؟ (قسمت سوم)

توضیحات سایز گرایند

1. ترک

فاین ترین حالتی که گرایندر شما بدون خراب شدن میتواند قهوه را آسیاب كند.

2. اسپرسو فاین

یک آسیاب بسیار ریز، که برخی از نقاط آن به مانند توده است.

3. اسپرسو

یک آسیاب ریز، که در پرتافیلتر قالب گیری می شود.

4. دمی فاین

آسیابی مابین اسپرسو و قهوه های دمی.

5. دمی

دانه های آسیاب شده بافت بسیار خوبی از شکر را دارند، حتی فاین تر از اسپرسو.

6. کورس (درشت) دمی

از لحاظ اندازه شبیه به شکر گرانولاسیون شده.

7. کورس

ورود به منطقه قهوه هایی که برای بروئینگ در آب فرو می روند: به اندازه بلورهای نمک.

8. بسیار کورس

هم اندازه گلوله های نمک، و مناسب برای عصاره هایی که قهوه برای مدت زیادی در آب غوطه ور می ماند.

9. چانک (تکه تکه)

تکه های بزرگ قهوه آسیاب شده که برای بروئینگ معمولی بسیار بزرگ است.

نکته: این مقاله ادامه مقاله قبل است اگر نخوانده اید اینجا کلیک کنید

انواع گرایندر

برخی گرایندرها برای آسیاب کردن اسپرسو طراحی شده اند و برخی دیگر برای اسیاب قهوه های کورستر و برای قهوه های دمی و فرنچ پرس. گرایندرهای اسپرسو کاملاً به شکل یک متخصص در زمینه آسیاب کردن به صورت فاین خود را نشان داده اند.

گرایندرهایی که برای قهوه های دمی مناسب هستند بسیار طیف گسترده ای را می توانند آسیاب کنند، اما نمی توانند به میزان فاین بودن آسیاب گرایندرهای اسپرسو برسند. برخی از گرایندرها به نظر می توانند در زمینه آسیاب کردن اسپرسو و قهوه های دمی موفق ظاهر شوند، اما بهتر است برای رسیدن به آسیاب ایدئال برای هر دسته، گرایندر تخصصی برای همان دسته را استفاده کرد.

گرایندرهای اسپرسو در دو دسته تقسیم می شوند - برخی از آن ها همراه با یک دوزسنج هستند (اهرمی که دانه های آسیاب شده را خارج می کند)، و بقیه آن ها از وجود این دوز سنج محرومند. گرایندرهایی که دوزسنج دارند برای این طراحی شده اند که بچ (دسته) های قهوه را در یک زمان آسیاب کنند، و سپس آن را درون پرتافیلتر بفرستند.

راه شناختن این دسته گرایندرهایی که دوزسنج دارند همراه داشتن یک پدال یا اهرم در کناره های آن هاست. البته خیلی فعالیت خوبی نیست که بعد از این که قهوه آسیاب می شود آن را بیش از یک دقیقه درون پرتافیلتر نگه داریم. در سمت مقابل، گرایندرهای بدون دوزسنج وجود دارند که به نظر گزینه بهتری می آیند، به علت وجود قطعات متحرک کمتر و حفره های کمتر که هدر رفت قهوه را کاهش بدهد. با این وجود، بسیاری از گرایندرهایی که دوزسنج دارند به روی خود تایمری دارند که همان دوز را مکررا آسیاب می کند تا مخزن گرایندر خالی از قهوه آسیاب شده باشد.

برای گرایندرهای اسپرسوی جدیدتر دوزسنج به صورت یک تایمر دیجیتالی درآمده است که قهوه را به مدت زمان معینی آسیاب می کند. از دیدگاه نظر منطقی، این اتفاق منجربه وزن یکسان قهوه در هر بار آسیاب کردن       می شود و فرقی ندارد که گرایند کورس یا فاین باشد. البته مسئله به بودن تایمر دیجیتال در گر ایندرهایی که دوز سنج دارند ختم نمی شود، با این وجود، هر چقدر که گرایند فاین بود، آسیاب کردن کندتر خواهد شد به این دلیل که گرایندر کار بیشتری را باید انجام بدهد، و این اتفاق بدین معنیست که تنظیمات یک گرایندر به یکدیگر مرتبط هستند.

مشکل دیگر باقی مانده قهوه آسیاب شده در گرایندر است، که سازندگان گرایندر به تازگی موفقیت هایی در این زمینه به دست آورده اند، اما نتوانستند آن را به طور کامل رفع کنند. راهی که مابین تیغه های گذاشته شده و محلی که قهوه آسیاب شده قرار گرفته به مدت زمان بسیار طولانی یک نقطه کور برای قهوه آسیاب شده باقی مانده است و سازندگان برای رفع این مشکل طرح های جدید بسیاری را ارائه داده اند. از این دیدگاه روان بودن گرایندر، برای گرایندر مشکلی پیش نخواهد آورد، با این وجود گرایندر باید از هر گونه آسیاب قدیمی خالی شود تا انجام تنظیمات راحت تر شده و ثبات از بین نرود.

گرایندرهای تجاری برای استفاده در آسیاب قهوه های دمی ساخته شده اند و بسیار قوی تر و بزرگتر از گرایندرهای اسپرسو هستند و همچنین در ساخت آنها از تیغه های بزرگتری استفاده شده است، به این معنی که می توانند قهوه را سریعتر و بدون داغ کردن دستگاه آسیاب کنند. گرایندرها باید هر چند وقت یکبار تمیز بشوند تا از دانه های باقی مانده و روغن قهوه در امان بمانند و مدت زمان آسیاب کردن را به حداقل برسانند. شما می توانید برای تمیز کردن گرایندر دستگاه را باز کنید و آن را با یک مسواک تمیز کنید اما راه آسان تر برای این کار این است که به دستگاه قرص های تمیز کننده بزنید.

این قرص های هم اندازه با دانه قهوه تیغه های گرایندر شما را جلا می دهند و هر گونه روغن و باقی مانده آسیاب را خارج می کنند. استفاده از این قرص ها به اندازه ۵۰ گرم در هر ۱۰ کیلوگرم قهوه ریخته شده در هوپر گرایندر توصیه می شود.

بازخوردها
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.